مقایسه ادبی مقامات هم‌نام بدیع الزمان همدانی و حریری
نویسندگان
چکیده
بدیع الزمان همدانی از شخصیتهای برجسته ادبیــــات است که مؤسس فن مقامه نویس به شمار می رود. به دنبال او، حــریــری – و دریک جــدال ادبی ( معارضه ) – این فن را به اوج خود رساند. این جــدال ادبی را می توان در همه مقامات و به ویژه در هشت مقامه ای که حریری نام آنها را از مقامات بدیع الزمان وام گرفته، به روشنی دید. این گفتار درصدد پاسخ به ســــؤالی است که در این زمینه مطرح می شود: آیا اشتراک اسمی این مقامات در حیطــه نامگـــذاری خلاصه می شود یا نه ؟ بنابراین ، گفتار حاضر به بررسی وجـــوه اشتـــراکات و تفاوتهای فکری و فنی و ادبی مقامات مشترک می پردازد.
منابع مشابه
سیمای جامعه در مقامات بدیع الزمان همدانی
شناخت و تحلیل آثار ادبی و نیز زندگی آفرینندگان آن آثار بدون بررسی و تحلیل جامعهو فرهنگی که در سایه آن نشو و نما یافته اند، میسر نیست . به عبارت دیگر، تحقیق و تدقیقدر نحوه معیشت، روابط اجتماعی، باورها، شکست ها و پیروزی ها، دردها و شادی ها، و در کل،فراز و نشیب های جامعه ای که هنرمند در آن زندگی می کند، بررسی دقیق تر و جامع تر زندگیو آثار او را میسر می سازد .بدیع الزمان همدانی، پرچمدارمکتب ادبی نو...
متن کاملفرهنگ عامه در مقامات بدیع الزمان همدانی
مقامه یکی از شکل های بیانی رایج ادبیات عرب است که در قرن چهارم هجری به دست بدیع الزمان همدانی ساختاری منظم یافته و در فرهنگ و ادبیات جامعه ی اسلامی آن روزگار از پایگاه و ارج ویژه ای برخوردار بوده است . در این جستار به فرهنگ و ادبیات و اندیشه هایی پرداخته شده است که می توان گفت درون مایه ی بیشتر مقامات بدیع الزمان بر اساس آنها شکل گرفته است. بسیاری از مقامه نویسان، از این قالب بیانی ، برای ترویج...
متن کاملبررسی تطبیقی مقامات بدیع الزمان همدانی و حریری
مقامات بدیع الزمان همدانی و حریری، بدون تردید از گرانبهاترین گوهرهایِ گنجینه ادبیات عربی به شمار می آیند که به عنوان نمونه های بی نظیری از هنر نویسندگی به شیوه متکلف و مصنوع جایگاه ویژه ای را نزد بزرگان ادب، به خود اختصاص داده اند. سعی نویسندگان مقامات بر این بوده است تا علاوه بر اینکه هنر نویسندگی خود را به رخ رقیبان بکشند، با پرداختن به برخی پدیده های چون دریوزگی، طفیلی گری و حیله گری، برخی از...
15 صفحه اولعنصر «شخصیت» در مقامات بدیع الزمان همدانی
مقامات بدیعالزمان همدانی یکی از ارزشمندترین آثار قدیم عرب به شمار میرود که به سرعت توانست مورد توجه ادبا و حتی عامة مردم قرار بگیرد، چرا که بدیعالزمان توانست با خلاقیت و هوش کم نظیر خود برای اولین بار بسیاری از عناصر داستانی نظیر شخصیت پردازی، حادثه، پیرنگ، صحنه، گفتگو، حقیقت نمایی و... را در آنها به کار بگیرد. شخصیت و شخصیت پردازی، محوریترین عنصر داستانی درمقامات وحلقةارتباطیبیندیگرعنا...
متن کاملبررسی مؤلفه های نوستالژی در مقامات بدیع الزمان همدانی و حریری
نوستالژی عبارت است از دلتنگی به سبب دوری از وطن یا دلتنگی حاصل از یادآوری گذشتههای خوشایند و درخشان. نوستالژی به ظاهر موضوعی جدید در ادبیات است، اما در واقع شوق بازگشت به وطن یکی از موضوعات اساسی در ادب عربی بود و از زمان های دور و عصر جاهلی، شاعران خاطرات خوب، معشوق، قبیله و خرابه های منزل یار را با حسرت یاد میکردند. این نوع ادبی در ادبیات دوره اموی و عباسی نیز رواج بیشتری یافت. مقامات بدیع ...
متن کاملمقایسه مقامات زمخشری با مقامات قبل از آن (بدیع الزمان همدانی و حریری)
مقامات به داستان هایی با نثر مسجّع و متصنّع اطلاق می گردد که توسط بدیع الزمان همدانی (358هـ)به وجود آمد و ادامه و پرورش آن، توسط حریری(446هـ) صورت گرفت. سپس با ظهور زمخشری (467هـ)، مقامات با سبکی متفاوت از مقامات آن دو به نگارش درآمد. سعی ما بر این است تا با مقایسه مقامات زمخشری با قبل از خود، وجوه اشتراک و افتراق مقامات و میزان تأثیرپذیری آن نمایان گردد. در فصول اولیه، ابتدا از مقامه و مقامه نوی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دراسات فی العلوم الانسانیهجلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۸۹-۱۰۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023